Fuh..lega~

>> Isnin, November 02, 2009

Salam alaik sume~ ^_^

Huh. akhirnye lepas jugak la paper Fluid Power Technology pagi tadi. pergh..study macam pe pon tak taw nak gi taw camne. banyak past sem papers yang saya dah buat dengan study group bersama member sampai tido lewat pagi. Thanks to zurin and jamal coz sudi buat study group same2. kalau tak, memang tak study la jawabnye. hehe. konon2 habis study kol 3 boleh la nak tdo sebab pekse start kol 9 pagi. hmm. last2 tengok anime (one piece) sampai kol 5 baru tertido. one piece lak tengok saya. haha. best tengok one piece nih. tak kering gusi. elok la nak hilangkan tension. tapi kawal2 la sket. banyak ketawa, banyak ilmu hilang nanti.

Cakap pasal study nih teringat mase skola dulu. amik pendidikan syariah islamiah n pendidikan al-quran dan sunnah. subjek tu bagi saye berat sebab kene banyak bace dan menghafal. contohnya hukum minum arak. bukan sekadar tau dari mane datang hukum tu (sama ada dari al-quran atau hadis), kene hafal ayat yang ada hukum tu, tau maksud die, sebab kenapa adanya hukum tu dll. baru satu hukum. ada banyak lagi. hukum mencampakkan diri ke arah kebinasaan, hukum mengubah ciptaan Allah n macam2 lagi la. dah tak berape ingat sangat. tu baru bab hukum hakam, sirah nabi, sejarah tokoh2 islam...adoi.dahla saya nih ingatan tak berape sangat. memang tak suke menghafal pon. hehe.

pastu ade la sorang member nih die kate kat saya, "ala khalil, tak payah ko bace sume tu. ko ade iman tak?".Saya pon terkejut ngan soalan camtu. terkejut beruk tapi masih lagi manusia la. hehe.jawab saya, " Aku mengucap dua kalimah syahadah 9 kali sehari semalam paling kurang sebagai tanda aku beriman kepada Allah.Kenape ko cakap camtu?(nada marah). "Al-'ilm fil sudu' wa la fil kutub, selagi ko ade iman, boleh je ko jawab." Pergh, senang2 je die kate camtu. kene r ceramah sket dari saya. ha. padan muke. kalau takde ilmu, datang dari mane iman tu? iman berlandaskan ilmu. permulaan ilmu itu adalah mengenali Allah SWT. ilmu tak datang bergolek. kite kene usaha. suke2 je kate camtu. kan dah kene sejibik...

dengan ilmu kite jadi mulia, dengan ilmu kita dihormati, dengan ilmu hidup kite dipermudahkan. nak berilmu pun mesti berilmu taw. maksudnye kene la belajar adab2 menuntut ilmu. seperti kate guru kaunseling saya mase skola dulu, cikgu Esa bin Samad,

"permulaan imu itu adalah diam, kemudian mendengar, catat, amalkan dan ajarkan kepada orang lain."

Niat belajar kite kene betulkan. ha. "aku nak study ngan awek aku la. senang sket masuk. hati tenang bile ngan awek aku."Ha. tu yang bahaya tu. jangan la campurkan maksiat dengan belajar. pe orang kate. buat keje 2 in 1. ish3. ilmu tu cahaya. dah cahaya takkan masuk dalam hati yang gelap. tu belajar2 cepat lupe. susah nye la nak ingat. tu salah satu sebab la ilmu tak berkat. tapi kalau nak study same2 sebab orang tu lebih arif daripada kite n kite nak ilmu dan teknik2 menjawab dari die, tu boleh lagi la. tapi kene la jage batas2 pergaulan dan aurat. bende basic dalam Islam yang orang selalu amik remeh : batas pergaulan dan aurat.

hmm. dunia sekarang. Islam dulunya bermula bagai dagang (orang pandang pelik) dan ianya akan kembali benjadi seperti keadaan awalnya, dagang. ye la. orang pakai serban, pakai purdah, tudung labuh, cakap sopan. sume tu elok, baik. tapi orang pandang pelik. tu yang kadang2 saya pun rase cam nak ke tak nak, nak ke taknak ikut sunnah nabi. yang mane mampu, saya buat. susah btol dunia sekarang nih. buat dosa xde lak orang pandang pelik. mencarut tu macam dah jadi sebati ngan bahasa lisan. teringat lagu Durrani - Hakikat :



Pabila terasa diawasi Tuhan
Rasa berdosa setiap masa
Rasa hina diri dengan Tuhan
Rasa syukur dengan nikmat-Nya

Jiwa derita dengan dosa
Hati rasa kurang amal pada-Nya
Itulah hakikat sifat kehambaan
Bahagia..

Allah Ya Allah


Mukmin sejati sentiasa waspada
Dari dosa tanpa sengaja
Apatah lagi dosa yang nyata
Umpama gunung jatuh padanya
Segala-galanya untuk Tuhannya...


Gerak laku bertambah kaku

Lantaran nafsu yang telah jemu
Namun diriku bertambah malu

Pada-Mu Ya Rabbi yang miliki
Sifat dan Nafsu


Banyak maksud tersirat dalam lagu nih. simple tapi very deep meaning. semoga kita selalu dalam rahmat-Nya. Amin...


0 komen:

Catat Ulasan


  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP