Nak tau pasal Scoliosis?

>> Rabu, Jun 03, 2009

Bawah ni ad link ttg maklumat lanjut tentang sakit tulang belakang yg saya hadapi.
Klik r klau nak taw.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scoliosis

Tapi saya punya xde r serius sgt smpai tahap kene bedah. Saya sedar saya hidap penyakit ni masa form5. Pelik knape otot belakang badan sebelah kiri lg besar dari kanan. So, abah dan mama bawak saya gi jumpa doktor pakar orthopedic. Lepas bwat x-ray, doktor sahkn yg saya ad penyakit scoliosis ni. Doktor kte penyakit nih biasenye kne kt pompuan je.lelaki jarang.So saya pun takut r. Doktor bgtaw yg saya kene jumpe ngn die setahun dua kali sebab degree bengkok tu akan bertambah sebab tumbesaran badan saya masih lagi berlaku mse tu n akan stop bile umur cecah 21 tahun. Xsilap mse tu dah 25++ drjah kot. Klau die kire2 yg degree tu akan jd 40, kne r bedah. Takut kne bedah pnye pasal, xnak jumpe doktor. Tp baru2 ni sakit belakang. Lagi2 klau baru lepas bersukan. Sakit die smpaikan baring atas katil yg empuk pn xboleh.nk berdiri pn xboleh.duduk pn sakit. xtaw nak bwat pe. Tuhan je yg tau cmne rasenye.

Balik je dari UiTMPP, trus bwat appoinment kt hospital tu balik. Pada mase same takut gk r klau2 kne bedah..hish.Klau kene bedah, i cannot play table tennis anymore(my fav sport).xboleh bersukan r senang kte. Pas check 27/5/09 br2 ni, doktor kte xyah takut. Xkne bedah pon. Lega gile.huh. Tapi die kate saya kene jalani terapi. tu yang gi petang tadi. Scoliosis bwat otot belakang badan saya sebelah kiri lebih kuat dr kanan.So bile bwat pergerakan, otot kanan yg kurang kuat akan sakit. So, dengan terapi ni doktor harap yang kekuatan otot2 saya akan seimbang.

Tapi dalam masa yang sama risau gak r sebab xsilap bulan 8 ni ade Sukan Antara Fakulti(SAF) peringkat student UiTMPP. Saya masuk ping pong. So takut r klau jadi pape ke mase tu. Tapi saya akan cube pentingkan kesihatan saya terlebih dahulu. Insya-Allah.


Scoliosis ade 2 jenis, 1 bentuk s n lg 1 bentuk c. yg atas ni mcm scoliosis yg sy kne, bntuk s, tp xde r bengkok gile smpai cmtu skali.

0 komen:

Catat Ulasan


  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP